Publicația Gândul a intrat, în exclusivitate, în posesia documentelor unui caz cel puțin bizar, petrecut în anul 2013, când un bărbat în vârstă de 64 de ani a murit, în condiții suspecte, la nici o lună după de a fost internat într-un azil privat din București care se ocupă de îngrijirea persoanelor cu Alzheimer. Situația este cu atât mai cruntă pentru familia bărbatului cu cât nici după 10 ani, anchetatorii nu au reușit să facă lumină în ce privește latura penală a cazului de deces.
Gândul va prezenta, în mai multe episoade, situația din azil la momentul respectiv, așa cum au descris-o în filele cazului penal rudele bătrânului, contractul și condițiile pe care erau obligați să le respecte angajații centrului privat, părțile implicate, precum și modul în care a fost condusă ancheta penală deschisă de Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 3, pentru elucidarea condițiilor în care s-a produs decesul și tragerea la răspundere a eventualilor vinovați.
La finalul acestui caz vom prezenta și concluzia unui judecător legat de mâini și de picioare, care nu a mai putut decât să constate că statul român, prin organele de aplicare a legii, nu a reușit să facă o anchetă profesionistă.
Așa cum am arătat, vom prezenta integral contractul care a existat între rudele lui Florin Mirea, la acel moment în vârstă de 64 de ani, și azilul SC Healthy Living SRL, care în 2013 funcționa pe strada Drumul Ponoarele nr. 8, din Sectorul 1.
Acest cămin de bătrâni funcționează și în prezent, dar sub o altă denumire, fiind condus de aceeași persoană. Acum, afacerea cu seniori se numește Asociația Pheonix Care Home – Centrul Coralilor.
În 12 noiembrie 2013, între această societate și membri ai familiei lui Florin Mirea s-a încheiat contractul numărul 9, care prevedea o serie de obligații esențiale ce cad în sarcina angajaților centrului pentru seniori și a persoanei juridice menționate.
„1. Centrul se obligă să asigure Asistatului următoarele:
a) Cazare în funcție de posibilitățile existente de a asigura îngrijirea corespunzătoare a asistatului;
b) Hrana: trei mese principale și gustare între mese;
c) Igiena personală a Asistatului: baie săptămânală și ori de câte ori este nevoie, tuns, bărbierit, igiena fanerelor (tăierea unghiilor);
d) Administrarea tratamentului adus de beneficiar după indicațiile acestuia, care trebuie sa fie conforme cu recomandările medicale;
e) Monitorizarea stării de sănătate a Asistatului;
f) Asigură încălzirea pe timp de iarnă (centrul având centrală proprie și climatizare);
g) Activități pentru petrecerea timpului liber, facilitate pentru încurajarea legăturilor interumane cum sunt: plimbări în aer liber în curtea centrului, decorații (pom de crăciun), petrecere de Anul Nou, jocuri de societate etc., luând în considerare nevoile fiecărui asistat;
h) Anunțarea Beneficiarului în cazul în care asistatul prezintă o stare de sănătate agravată, accidente sau deces;
i) Supraveghere permanentă;
j) Anunțarea serviciului de urgență în cazul în care starea de sănătate a asistatului este înrăutățită;
Specificațiile Centrului de îngrijire privată „Healty Living”
k) Administrația Centrului își rezerva dreptul de a selecta asistații pe toată durata internării lor, potrivit anexei la contract;
l) Nu se rambursează plata pentru luna în curs, în caz de întrerupere temporară sau definitivă a internării, indiferent de motiv;
m) Se consideră luna în curs: intervalul de timp de 30 de zile începând cu data internării în centru a persoanei asistate”, sunt obligațiile pe care trebuiau să le respecte angajații acestui centru față de seniorii avuți în grija lor.
Așa cum este firesc, în orice contract între două părți, și beneficiarii, în acest caz rudele bărbatului, aveau, la rândul lor, obligații de respectat.
„Beneficiarul se obligă:
a) Să achite anticipat întreținerea lunară a Asistatului, potrivit anexei la contract, în cazul în care plata nu se face în termen de maxim 15 zile de la data stabilită, centrul își rezervă dreptul de a se adresa autorităților competente cu soluționarea problemei și a preda Asistatul celor îndreptățiți. Plata se va face în contul Centrului deschis la Banca …. Chibrit nr……. sau în numerar, la adresa Centrului pentru luna în curs și luna următoare datei semnării contractului;
b) Să se prezinte la chemarea administratorului pentru rezolvarea problemelor impuse de situație, boli care nu pot fi tratate la centru, înrăutățirea stării de sănătate, apariția crizelor violente etc.;
c) Să aducă lunar tratamentul necesar asistatului;
d) Să anunțe administratorului intenția de a lua Asistatul în custodia sa ocazional și să-l readucă la termenul fixat. În cazul în care Asistatul lipsește din centru pentru orice problemă, vizită medicală, excursii familiale sau alte motive, beneficiarul este obligat să achite în continuare taxa lunară stabilită până la întoarcerea asistatului în Centru.
Beneficiarul are obligația să anunțe în cazul în care intenția sa este de a nu-l mai aduce pe Asistat înapoi la centru. De asemenea Centrul are obligația în momentul în care este anunțat de beneficiar că Asistatul nu se mai întoarce la centru, oricare ar fi motivele, să nu mai taxeze Beneficiarul cu suma stabilită prin acest contract. Anunțarea se va face exclusiv prin e-mail sau SMS la numărul …..;
e) Să se prezinte în maxim 2 ore de la anunțarea decesului de către conducerea centrului pentru ridicarea trupului Asistatului, având asupra sa: buletinul, certificatul de naștere, certificatul de căsătorie, toate în original, acestea fiind absolut necesare pentru obținerea certificatului de deces;
f) În cazul necesității unuia sau mai multor controale medicale de specialitate pe parcursul șederii în centrul de îngrijire, Beneficiarul se obligă să suporte costurile implicite aferente, astfel:
g) Să achite consumabilele folosite (scutece de unică folosință, perfuzii, injecții, sonde urinare etc.);
h) Să respecte programul de vizite și să nu introducă în Centru băuturi alcoolice, cafea cu cofeină sau orice alt produs alimentar care intră în contradicție cu tratamentul Asistatului;
i) Să anunțe administratorul în termen de 48 de ore asupra oricărei probleme sau nereguli. Anunțarea lor se va face prin email. Dacă în termenul stabilit nu se aduce la cunoștință problema ivită, aceasta se consideră nulă;
j) Răspunde pe perioada în care Asistatul se află în custodia sa, de sănătatea acestuia;
k) Să prezinte toate documentele necesare, cerute de administrația Centrului pe toată durata prezenței Asistatului în Centru;
l) Să nu ascundă boli, afecțiuni, documente medicale față de administrația Centrului;
m) Să prezinte în mod sincer starea de fapt a Asistatului; să anunțe dacă este violent, agitat, întregul registru comportamental;
n) Să achite contravaloarea eventualelor pagube produse de asistat (ex: stricarea obiectelor de inventar sau a mijloacelor fixe);
o) Să se prezinte la centru pentru a prelua Asistatul în custodia sa atunci când situația o impune (ex. – Asistatul devine violent cu cei din jur sau cu el însuși, el nemaiputând fi ținut sub control);
p) Să facă dovada că este îndreptățit legal să reprezinte asistatul”, sunt obligațiile stipulate față de cei care l-au dus pe Florin Mirea la centrul Healthy Living, în prezent Asociația Pheonix Home – Centrul Seniori Coralilor.
O informație relevantă pentru acest caz este aceea că, potrivit documentației de la dosarul de urmărire penală, Florin Mirea, în vârstă de 64 de ani, era diagnosticat cu Alzheimer și ajunsese la Healthy Living pe picioarele sale. Nimeni, în economia anchetei penale, nu contestă faptul că bărbatul a fost adus la centru fără a avea vreo incapacitate de deplasare.
Astfel, Florin Mirea, deși suferind de o serie de boli cronice, nu avea problemele pentru care a intrat în criză și a decedat, în mai puțin de o lună de la internarea sa la azilul pentru seniori.
Bărbatul ar fi fost găsit atunci de către rudele sale și de către personalul medical chemat de urgență la centru într-o stare gravă de sănătate, motiv pentru care a fost preluat și dus de urgență la Spitalul Floreasca, iar apoi la Spitalul ”Victor Babeș”, unde a decedat.
La cinci zile de la internarea în centrul pentru seniori, Florin Mirea intra în „colaps-șoc”, situație medicală generată – conform tuturor actelor din dosar – nu de bolile cronice cu care era cunoscut, ci de o bronhopneumonie.
Bărbatul a fost preluat în stare de incapacitate de către ambulanțieri, din cauza unei bronhopneumonii severe, care se pare că nu ar fi fost anunțată imediat familiei de către angajații centrului Healthy Living.
În episodul următor, Gândul va prezenta detaliat modul cum au tratat angajații acestui centru suferințele directe ale lui Florin Mirea și cum a fost posibil ca acesta să moară la nici o lună de la internarea sa la azilul de bătrâni.
Gândul a solicitat un punct de vedere despre cazul lui Florin Mirea, atât Asociației Pheonix Care Home, cât și instituțiilor care au abilități de control, respectiv Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București (APISMB) și Avocatului Poporului.
Întrebările adresate celor două instituții au fost:
Până la ora publicării articolului, nici asociația și nici cele două instituții nu au transmis un răspuns.
CITEȘTE ȘI: